HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Share | 
 

 Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
najz
Enterpreneur
Enterpreneur


Number of posts: 866
Age: 43
Location: selangor
Registration date: 20/05/2008

PostSubject: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Thu 18 Sep 2008, 12:47 pm

Ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan

Untuk elak suami/isteri dan anak2 bergaduh Surah Al Baqarah - Ayat 102
Anak2 pandai belajar Surah Al Anbiyaa'- Ayat 79
Anak2 lembut hati/ elak panas baran Surah Al Anbiyaa - Ayat 69,
Surah Al Hasyr - Ayat 22-24
Anak2 malas sekolah Surah Toha ayat 1-5
Supaya Suami tak kawin lain Surah Toha - Ayat 39 - mula dari tanda Jim kecil
Ayat pendinding Ayat akhir surah At Taubah
Bg anak2 yg suka keluar malam Surah Ar Ruum Ayat 31. Baca 33x
Untuk jadi pendinding rumah Surah Al BAqarah dibaca & tiup pd air , dan spray keliling rumah




1 minit untuk mengingat Allah

* Langkah 1:

* Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih:

* * SUBHANA'LLAH
* * ALHAMDULI'LLAH
* * LAA I LAAHA ILLA'LLAH
* * ALLAHU AKBAR
* * ASTAGHFIRU'LLAH
* * LAA ILAAHA ILLA'LLAH, MUHAMMADUR RASULU'LLAH
* * ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK ' ALA SAYYIDINA MUHAMMAD WA AALIHI
* * WA SAHBIHI AJMA'EEN

* Langkah 2:

* Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataaan demi perkataan



* Langkah 3:

* Forward email ini kepada kawan2 anda yang anda kasihi


* Hasil 1:
* anda telah mengajak mereka untuk
* mengingat, berdoa dan bermunajat kepada ALLAH SWT.


* Hasil 2:
* Dalam tempoh satu jam anda telah mengajak mereka untuk
* mengingat, berdoa kepada Nabi Muhammad SAW.


* Hasil 3:
* Dalam masa satu jam sekurang-kurangnya ada orang yg telah mendoakan
* kesejahteraan untuk kamu dan di-AMIN-kan oleh para Malaikat.
Back to top Go down
View user profile
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Wed 15 Oct 2008, 12:04 am

Ayat-Ayat Perintah Agar Ikhlas

Allah Ta'aala berfirman:

"Sesunguhnya Kami menurunkan kepadamu Kitab (Al Quran) dengan (membawa) kebenaran. Maka sembahlah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya. Ingatlah, hanya kepunyaan Allah-lah agama yang bersih (dari syirik)." (QS. Az-Zumar: 2-3).

"Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadaNya dalam (menjalankan) agama." (QS. Az-Zumar: 2-3).

"Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadaNya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus." (QS. Al-Bayyinah: 5).

"Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagiNya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)". (QS. Al-An'aam: 162-163).

"Dan Tuhanmu adalah Tuhan Yang Maha Esa; tidak ada Tuhan (yang berhak diibadahi) melainkan Dia Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang." (QS. Al-Baqarah: 163).

"Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatupun." (QS. An-Nisaa': 36).

"Karena itu janganlah kamu mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah, padahal kamu mengetahui." QS. Al-Baqarah: 22).

"Dan Kami tidak mengutus seorang rasulpun sebelum kamu melainkan Kami wahyukan kepadanya: "Bahwasanya tidak ada Tuhan (yang berhak diibadahi) melainkan Aku, maka sembahlah olehmu sekalian akan Aku". (QS. Al-Anbiyaa': 25).

"Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya". (QS. Al-Kahfi: 110).
Back to top Go down
View user profile
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Wed 15 Oct 2008, 12:07 am

ISTIMEWANYA SURAH YAASIN

Barangsiapa yang membaca YAASIN sepenuhnya dan pada ayat ke 58 surah tersebut "SALAAMUN QAULAN MIN RABBIN RAHIM" diulang sebanyak 7 kali untuk 7 niat baikmu, Insya Allah dengan izin Yang Maha Esa dan Maha Kuasa, semua hajatmu akan dikabulkan.
Jika boleh niatkan sebegini:

1) YA-ALLAH YA-RAHIM, ampunkan dosa-dosaku dan saudara-maraku
2) YA-ALLAH YA-RAHMAN, kurniakan aku isteri,suami, anak-anak yang soleh
dan mencintai islam
3) YA-ALLAH YA-RAZZAK, kurniakan aku rezeki yang berkat,kerja yang baik
dan berjaya didunia dan akhirat.
4) YA-ALLAH YA-JABBAR, makbulkan hajat penghantar maklumat yang aku
dapat ini
5) YA-ALLAH YA-MUTAQABBIR, jauhkan aku dari sifat khianat dan munafiq
dan miskin
6) YA-ALLAH YA-WADUUD, kurniakan aku dan seluruh umat Muhammad yang
beriman kesihatan zahir batin
7) YA-ALLAH YA-ZALJALA LIWAL IKRAM, makbulkanlah semua hajatku, dan
redhaikanlah aku.....

AMIN.
Back to top Go down
View user profile
anamuslimah
Newbie
Newbie


Number of posts: 8
Age: 37
Registration date: 03/09/2008

PostSubject: SINAR CAHAYA AYAT KURSI   Fri 07 Nov 2008, 1:01 pm

Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas
pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami
terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap
kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah
sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan
lari bersama-sama dengan salam itu.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya,
Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu,
dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia
akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur,
Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap solat fardhu,
Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur,
setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan
rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka
Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua
memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT
akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang
yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid..

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan
niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S..A..W. bersabda,


"Utamakan SELAMAT dan SIHAT untuk Dunia-mu, utamakan SOLAT dan ZAKAT
untuk Akhirat-mu"
Back to top Go down
View user profile http://www.AnaMuslimah.com
halytobe
Ahli VVIP
Ahli VVIP


Number of posts: 3065
Age: 38
Registration date: 29/10/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sat 08 Nov 2008, 8:51 am

salam,
ade soalan,...adakah penulis mengamalkan ayat2 tersebut?
Back to top Go down
View user profile
anamuslimah
Newbie
Newbie


Number of posts: 8
Age: 37
Registration date: 03/09/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sun 09 Nov 2008, 11:44 am

Assalamualaikum.
Saya rasa tak perlulah kita persoalkan kawan-kawan yang menghantar post di sini mengamalkan ayat-ayat yang dikongsi atau tidak. Sepatutnya kita berterima kasih kerana sahabat-sahabat sudi berkongsi ilmu yang baik. Seterusnya terpulang kepada kita jika ingin mengamalkannya. Kita diberi akal untuk menilai dan mengkaji. Kita buatlah keputusan yang baik menurut pertimbangan kita. Sekadar pandangan. Mohon maaf jika tersalah bahasa. senyum..

* Ayat kursi mudah diamalkan insya Allah terutama selepas solat, sebelum tidur dan keluar masuk rumah. pleaaaaaase...
Back to top Go down
View user profile http://www.AnaMuslimah.com
halytobe
Ahli VVIP
Ahli VVIP


Number of posts: 3065
Age: 38
Registration date: 29/10/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sun 09 Nov 2008, 5:44 pm

Bukan pe, saja bertanya bukan untuk mencari kesalahan..
Kalo ayat2 or doa yang kurang popular tu tentulah nak tau adakah diamalkan..beramal tanpa guru kan tak elok.
Back to top Go down
View user profile
anamuslimah
Newbie
Newbie


Number of posts: 8
Age: 37
Registration date: 03/09/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sun 09 Nov 2008, 7:08 pm

Betul tu halytobe, saya setuju. Nak beramal mesti berguru, paling tidak mesti buka terjemahan & tafsir untuk memahami ayat2 tersebut sebelum mengamalkannya sebagai doa.

P/S: Salam perkenalan dari saya ye. jom salam!
Back to top Go down
View user profile http://www.AnaMuslimah.com
halytobe
Ahli VVIP
Ahli VVIP


Number of posts: 3065
Age: 38
Registration date: 29/10/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Mon 10 Nov 2008, 3:26 am

salam perkenalan jugak,
takde masalah, saya ni takla pandai bab agama, tapi kalo beli buku doa2, sebelum amalkan, elok ditnya pada org2 yang arif or yang amalkan doa2 tersebut, barula kita tidak berguru dgn setan...
Back to top Go down
View user profile
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Fri 14 Nov 2008, 12:24 am

halytobe wrote:
salam,
ade soalan,...adakah penulis mengamalkan ayat2 tersebut?

apa yg dipaparkan d cni adalah utk pengetahuan dan berkongsi
ilmu pd sumer forumer...
terpulang pada penilaian individu...sama ada mengambilnya
sebagai sesuatu yg +ve or sebaliknya...
Back to top Go down
View user profile
najz
Enterpreneur
Enterpreneur


Number of posts: 866
Age: 43
Location: selangor
Registration date: 20/05/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Fri 14 Nov 2008, 7:55 am

halytobe wrote:
salam perkenalan jugak,
takde masalah, saya ni takla pandai bab agama, tapi kalo beli buku doa2, sebelum amalkan, elok ditnya pada org2 yang arif or yang amalkan doa2 tersebut, barula kita tidak berguru dgn setan...

apa maksud saudara/i dengan frasa barula kita tidak berguru dgn setan..
tapi kalo beli buku doa2, sebelum amalkan, elok ditnya pada org2 yang arif or yang amalkan doa2 tersebut - jika anda membeli buku2 agama atau doa, anda boleh pastikan siapakah penulisnya kerana mereka2 ini mengkaji sedalam2nya sebelum menerbitkan sesebuah buku yang berbentuk sedemikian.
Back to top Go down
View user profile
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sat 15 Nov 2008, 1:38 am

NAK CUBAA......????? RESEPI BARU UTK KECANTIKAN DIRI
DAN KEBAHAGIAN UMAH TANGGA

1. Selepas solat Isyak
2. Ambillah segelas air lalu bacalah Surah Al-Fatihah sekali
3. Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqi'ah ayat 35-38 sebanyak 7 kali.
4. Tiup dalam air dan minum.
5. Dalam hati, niat untuk menjaga kecantikan diri dan kebahagiaan
rumahtangga kita.
Makna Surah
Al-Waqi'ah Ayat 35-38 ialah : "Sesungguhnya, Kami telah menciptakan
isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka
sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai
jodohnya serta yang sebaya dengan umurnya.
Back to top Go down
View user profile
halytobe
Ahli VVIP
Ahli VVIP


Number of posts: 3065
Age: 38
Registration date: 29/10/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sat 15 Nov 2008, 3:19 am

najz wrote:
halytobe wrote:
salam perkenalan jugak,
takde masalah, saya ni takla pandai bab agama, tapi kalo beli buku doa2, sebelum amalkan, elok ditnya pada org2 yang arif or yang amalkan doa2 tersebut, barula kita tidak berguru dgn setan...

apa maksud saudara/i dengan frasa barula kita tidak berguru dgn setan..
tapi kalo beli buku doa2, sebelum amalkan, elok ditnya pada org2 yang arif or yang amalkan doa2 tersebut - jika anda membeli buku2 agama atau doa, anda boleh pastikan siapakah penulisnya kerana mereka2 ini mengkaji sedalam2nya sebelum menerbitkan sesebuah buku yang berbentuk sedemikian.

ye, mmg benar, tetapi tidak semua penulis yang menulis buku tersebut kita kenal. Kalo yang menulis tu ulama macam Dr Asri...mcm tu takpela....ade banyk penulis yang tidak kita kenal siapa oragnya dan kemahirannya..maksud saya, berguru dengan setan tu bila kita mengamal sesuatu kandungan buku agama tu tanpa rujukan dari pihak yang mengetahui...maaf mungkin saya tidak pandai untuk menghuraikan kata2..
Back to top Go down
View user profile
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sat 15 Nov 2008, 5:07 pm

halytobe wrote:
najz wrote:
halytobe wrote:
salam perkenalan jugak,
takde masalah, saya ni takla pandai bab agama, tapi kalo beli buku doa2, sebelum amalkan, elok ditnya pada org2 yang arif or yang amalkan doa2 tersebut, barula kita tidak berguru dgn setan...

apa maksud saudara/i dengan frasa barula kita tidak berguru dgn setan..
tapi kalo beli buku doa2, sebelum amalkan, elok ditnya pada org2 yang arif or yang amalkan doa2 tersebut - jika anda membeli buku2 agama atau doa, anda boleh pastikan siapakah penulisnya kerana mereka2 ini mengkaji sedalam2nya sebelum menerbitkan sesebuah buku yang berbentuk sedemikian.

ye, mmg benar, tetapi tidak semua penulis yang menulis buku tersebut kita kenal. Kalo yang menulis tu ulama macam Dr Asri...mcm tu takpela....ade banyk penulis yang tidak kita kenal siapa oragnya dan kemahirannya..maksud saya, berguru dengan setan tu bila kita mengamal sesuatu kandungan buku agama tu tanpa rujukan dari pihak yang mengetahui...maaf mungkin saya tidak pandai untuk menghuraikan kata2..


heee..x pe salah phm aje tu...
kecil punyer hal
jgn panjang2 citer...
yg penting apa yg baik jd kan panduan...
rase2 x baguih let it..ok..
Back to top Go down
View user profile
halytobe
Ahli VVIP
Ahli VVIP


Number of posts: 3065
Age: 38
Registration date: 29/10/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sat 15 Nov 2008, 5:43 pm

azwin wrote:
halytobe wrote:
najz wrote:
halytobe wrote:
salam perkenalan jugak,
takde masalah, saya ni takla pandai bab agama, tapi kalo beli buku doa2, sebelum amalkan, elok ditnya pada org2 yang arif or yang amalkan doa2 tersebut, barula kita tidak berguru dgn setan...

apa maksud saudara/i dengan frasa barula kita tidak berguru dgn setan..
tapi kalo beli buku doa2, sebelum amalkan, elok ditnya pada org2 yang arif or yang amalkan doa2 tersebut - jika anda membeli buku2 agama atau doa, anda boleh pastikan siapakah penulisnya kerana mereka2 ini mengkaji sedalam2nya sebelum menerbitkan sesebuah buku yang berbentuk sedemikian.

ye, mmg benar, tetapi tidak semua penulis yang menulis buku tersebut kita kenal. Kalo yang menulis tu ulama macam Dr Asri...mcm tu takpela....ade banyk penulis yang tidak kita kenal siapa oragnya dan kemahirannya..maksud saya, berguru dengan setan tu bila kita mengamal sesuatu kandungan buku agama tu tanpa rujukan dari pihak yang mengetahui...maaf mungkin saya tidak pandai untuk menghuraikan kata2..


heee..x pe salah phm aje tu...
kecil punyer hal
jgn panjang2 citer...
yg penting apa yg baik jd kan panduan...
rase2 x baguih let it..ok..

hehe...setakat berbincang takde masalah :)
Back to top Go down
View user profile
ninarahim
Enterpreneur
Enterpreneur


Number of posts: 2991
Age: 47
Location: Alor Star
Registration date: 25/05/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Fri 19 Dec 2008, 1:26 am

heheheee...Haly...ko kat sini yeee...akak dok cari guk..mane menghilang....rupa2 nya mendalami ilmu agama....alhamdulillah.....
Back to top Go down
View user profile
halytobe
Ahli VVIP
Ahli VVIP


Number of posts: 3065
Age: 38
Registration date: 29/10/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sun 21 Dec 2008, 1:13 am

ninarahim wrote:
heheheee...Haly...ko kat sini yeee...akak dok cari guk..mane menghilang....rupa2 nya mendalami ilmu agama....alhamdulillah.....

tak ilang mana kak, ade gak celah2 prc ni, cam rindu je hehe ahakz!!!
Back to top Go down
View user profile
kaiyisah
Ahli Familiar
Ahli Familiar


Number of posts: 97
Age: 34
Registration date: 26/09/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Wed 07 Jan 2009, 10:02 pm

...assalammualaikum.............saya suka amalkan surah at-taubah......ayat hafazan semasa sekolah dulu.....
mula2 saya tak tahu pun kelebihan ayat ni tp sejak saya amalkan surah ni utk cari kasut yg hilang.........alhamdulilah berkat usaha dan keyakinan kasut saya tu jumpa balik........... malulah..
Back to top Go down
View user profile
halytobe
Ahli VVIP
Ahli VVIP


Number of posts: 3065
Age: 38
Registration date: 29/10/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Thu 08 Jan 2009, 3:06 am

kaiyisah wrote:
...assalammualaikum.............saya suka amalkan surah at-taubah......ayat hafazan semasa sekolah dulu.....
mula2 saya tak tahu pun kelebihan ayat ni tp sejak saya amalkan surah ni utk cari kasut yg hilang.........alhamdulilah berkat usaha dan keyakinan kasut saya tu jumpa balik........... malulah..

bagusnya, surah ke brp tu? ke keseluruhannya at taubah
Back to top Go down
View user profile
kaiyisah
Ahli Familiar
Ahli Familiar


Number of posts: 97
Age: 34
Registration date: 26/09/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Thu 08 Jan 2009, 8:43 am

halytobe wrote:
kaiyisah wrote:
...assalammualaikum.............saya suka amalkan surah at-taubah......ayat hafazan semasa sekolah dulu.....
mula2 saya tak tahu pun kelebihan ayat ni tp sejak saya amalkan surah ni utk cari kasut yg hilang.........alhamdulilah berkat usaha dan keyakinan kasut saya tu jumpa balik........... malulah..

bagusnya, surah ke brp tu? ke keseluruhannya at taubah

ayat yg ke 128-129....sikit je......marila amalkan.....niat dlm hati apa yg kita inginkan.....
Back to top Go down
View user profile
halytobe
Ahli VVIP
Ahli VVIP


Number of posts: 3065
Age: 38
Registration date: 29/10/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Thu 08 Jan 2009, 11:11 am

kaiyisah wrote:
halytobe wrote:
kaiyisah wrote:
...assalammualaikum.............saya suka amalkan surah at-taubah......ayat hafazan semasa sekolah dulu.....
mula2 saya tak tahu pun kelebihan ayat ni tp sejak saya amalkan surah ni utk cari kasut yg hilang.........alhamdulilah berkat usaha dan keyakinan kasut saya tu jumpa balik........... malulah..

bagusnya, surah ke brp tu? ke keseluruhannya at taubah

ayat yg ke 128-129....sikit je......marila amalkan.....niat dlm hati apa yg kita inginkan.....

tq cik kai, nnti sy tgk ape ayat tu, leh cik kai jadi guru saya..
Back to top Go down
View user profile
kaiyisah
Ahli Familiar
Ahli Familiar


Number of posts: 97
Age: 34
Registration date: 26/09/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Fri 09 Jan 2009, 4:37 pm

halytobe wrote:
kaiyisah wrote:
halytobe wrote:
kaiyisah wrote:
...assalammualaikum.............saya suka amalkan surah at-taubah......ayat hafazan semasa sekolah dulu.....
mula2 saya tak tahu pun kelebihan ayat ni tp sejak saya amalkan surah ni utk cari kasut yg hilang.........alhamdulilah berkat usaha dan keyakinan kasut saya tu jumpa balik........... malulah..

bagusnya, surah ke brp tu? ke keseluruhannya at taubah

ayat yg ke 128-129....sikit je......marila amalkan.....niat dlm hati apa yg kita inginkan.....

tq cik kai, nnti sy tgk ape ayat tu, leh cik kai jadi guru saya..

guru??? Embarassed
Back to top Go down
View user profile
halytobe
Ahli VVIP
Ahli VVIP


Number of posts: 3065
Age: 38
Registration date: 29/10/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Fri 09 Jan 2009, 7:26 pm

kaiyisah wrote:
halytobe wrote:
kaiyisah wrote:
halytobe wrote:
kaiyisah wrote:
...assalammualaikum.............saya suka amalkan surah at-taubah......ayat hafazan semasa sekolah dulu.....
mula2 saya tak tahu pun kelebihan ayat ni tp sejak saya amalkan surah ni utk cari kasut yg hilang.........alhamdulilah berkat usaha dan keyakinan kasut saya tu jumpa balik........... malulah..

bagusnya, surah ke brp tu? ke keseluruhannya at taubah

ayat yg ke 128-129....sikit je......marila amalkan.....niat dlm hati apa yg kita inginkan.....

tq cik kai, nnti sy tgk ape ayat tu, leh cik kai jadi guru saya..

guru??? Embarassed

yela, amalan cik kai tu diturunkan ke saya, so ape2 hal tanya cik kai la..kira guru, tak gitu? hehe
Back to top Go down
View user profile
kaiyisah
Ahli Familiar
Ahli Familiar


Number of posts: 97
Age: 34
Registration date: 26/09/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sat 10 Jan 2009, 12:40 pm

halytobe wrote:
kaiyisah wrote:
halytobe wrote:
kaiyisah wrote:
halytobe wrote:
kaiyisah wrote:
...assalammualaikum.............saya suka amalkan surah at-taubah......ayat hafazan semasa sekolah dulu.....
mula2 saya tak tahu pun kelebihan ayat ni tp sejak saya amalkan surah ni utk cari kasut yg hilang.........alhamdulilah berkat usaha dan keyakinan kasut saya tu jumpa balik........... malulah..

bagusnya, surah ke brp tu? ke keseluruhannya at taubah

ayat yg ke 128-129....sikit je......marila amalkan.....niat dlm hati apa yg kita inginkan.....

tq cik kai, nnti sy tgk ape ayat tu, leh cik kai jadi guru saya..

guru??? Embarassed

yela, amalan cik kai tu diturunkan ke saya, so ape2 hal tanya cik kai la..kira guru, tak gitu? hehe

oooo...ok...insyaALLAH
Back to top Go down
View user profile
halytobe
Ahli VVIP
Ahli VVIP


Number of posts: 3065
Age: 38
Registration date: 29/10/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sat 10 Jan 2009, 5:14 pm

hehe, kalo kita amalkan sesuatu ayat tu, mesti ade gurunya iaitu org yang mengamalkannye supaya takde pandai2 sendiri
Back to top Go down
View user profile
al-abid
Newbie
Newbie


Number of posts: 1
Age: 33
Registration date: 15/04/2009

PostSubject: tolonglah....   Wed 15 Apr 2009, 9:17 am

salam....
mmmmm...ade problem sikit la....
kawen dah setahun tapi masih belum dikurniakan zuriat....
dah pegi brubat merata2....
tapi rezki x
sesape yg ade petua atau ayat yang saye boleh amalkan, kalau leh,kongsi2 la ngan saye..........
Back to top Go down
View user profile
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Tue 14 Jul 2009, 10:26 am

CONTOH SURAH DAN AYAT PENAWAR- Semua penyakit yang Allah jadikan di dunia ini ada penawar nya didalam Al-Quran, contohnya. - Surah Qaaf ayat 16 hingga 45, Surah Ah-Qaaf ayat 21 hingga 28 dan Surah Sod ayat 34 hingga 61 selalunya untuk penyakit yang ada kaitan dengan tulang (seperti sakit rheumatism, arthritis, sakit sendi, tulang patah atau fractured, slip disc, sakit tulang belakang)

- Surah Al-Buruuj ayat 1 higga 22 selalunya di baca untuk penawar sakit-sakit yang berkaitan dengan perut (seperti gastric, stomach ulcer) atau penyakit yang berkaitan dengan usus besar atau usus kechil.

- Surah Al-Israa' ayat 40 hingga 55 untuk pesakit yang mengalami sakit jantung, saluran darah tersumbat (blockage) dan jantung berlubang.

- Ayat-ayat dalam Surah Al-Anfaal untuk sakit jangkitan kuman/virus atau "infections". Ayat ayat dari Surah Al-Anfaal ini berfungsi sama seperti ubat-ubat antibiotiks.

- Ayat-ayat dalam Surah An-Nahli untuk memberi kekuatan atau tenaga kepada pesakit. Kekuatan dari segi fizikal dan kekuatan dari segi dalaman atau rohani. Ayat-ayat ini berfungsi untuk meningkatkan kekuatan fizikal atau immuniti (sistem daya pertahanan sesaorang). Peningkatan kekuatan rohaniah dari segi semangat dan keazaman pesakit.

- Ayat-ayat dari Surah Al-Anbiyaa', Surah Al-Qasas, Surah Al-Ma'idah, Surah An-Naml khusus untuk penyakit kencing manis (diabetes), darah tinggi (hyper-tension), sakit angin ahmar (stroke) dan lain-lain lagi.

- Ayat-ayat dari Surah Yusuf dan Surah An-Nahli untuk penyakit lemah tenaga batin untuk kaum lelaki.

- Ayat-ayat dalam Surah Maryam, Ambiyaa' dan Imran untuk sakit fibroid, ovarian cysts dan lain-lain sakit perempuan.

- Ayat-ayat dari Surah Fatah, Yunus, Hud, Az-Zumar, Ma'idah, Al-A'raff, Ash-Syura, Al-Qasas dan lain-lain surah untuk berbagai jenis penyakit kanser, sakit buah pinggang (kidney failure), hepatitis dan lain lain penyakit.

- Ayat-ayat dari Surah Al-Baqarah, Fussilat, Ash-Syu'aara, Al-Furqaan, Ar-Ra'd, Toha, Al-Mu'minum, Muhammad, dan lain-lain surah untuk penyakit gangguan sihir, santau, rasuk jin atau iblis, ilmu pangasih, ilmu pelalau, ilmu pemisah dan lain-lain penyakit gangguan atau "spiritual illness".

Selain dari penyakit yang disebut di atas, saya dapati penyakit seperti SLE, sejenis penyakit buah pinggang (nephronic syndrome, penyakit kulit (psiorasis), sakit sawan (epilepsi) dan sakit tekanan jiwa (depression) boleh diubati melalui ayat-ayat Al-Quran.

Di kalangan anak-anak, penyakit yang selalu saya mengubati termasuklah anak-anak yang mengalami penyakit down-syndrome, penyakit "learning disability", penyakit "dyslexic" dan penyakit kronik yang lain.

_________________
PaHit AkaN MaNiS aKhirNya.....
Back to top Go down
View user profile
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Tue 14 Jul 2009, 10:36 am

KEHEBATAN DAN MUKJIZAT AL-QURAN- Memang benar, perubatan sebegini kadang-kadang tidak ada logiknya dan adakalanya susah untuk diterima oleh akal fikiran manusia. Apatah lagi, bila dianalisakan kaitan sesuatu surah dan ayat-ayat Al-Quran dengan sesuatu jenis penyakit. Apabila dibaca terjemahannya pula, ayat-ayat Al-Quran tersebut tiada menggambarkan kaitan secara langsung dengan penyakit yang dialami. Tapi, inilah kehebatan dan mukjizat Al-Quran!

Sebaliknya, perubatan moden berasaskan kepada logik dan “reasoning”, dan dengan ini lebih mudah diterimapakai oleh para pesakit (seperti macam mana antibiotics dapat menandingi virus atau bakteria yang menjadi punca kepada sesuatu penyakit, atau pain-killer seperti ubat panadol atau ponstan dapat mengurangkan kesakitan seseorang).

Sebagai contoh di dalam Perubatan Syifa' Al-Hidayah ini:

- Surah Kahfi ayat 32 hingga 50 adalah digunakan sebagai ubat tahan sakit atau pain killer. Tetapi bila kita membaca terjemahan ayat tersebut, ia tiada kaitan dengan ubat tahan sakit, ini adalah kehebatan Al Quran.

- Ayat-ayat di dalam surah Al-Anfaal mengandungi banyak hikmah yang menyamai fungsi antibiotik-antibiotik kepada pelbagai penyakit.

- Surah Ah-Qaaf ayat 21 hingga 28 untuk penyakit yang ada kaitan dengan urat saraf (nerve). Kalau dibaca terjemahan ayat tersebut tidak ada kaitan langsung dengan urat saraf.

- Surah An-Nahli - banyak ayat-ayat dalam surah ini yang ada kaitan dengan kekuatan dalaman atau kekuatan sistem daya pertahanan diri (immune system.


- Surah Yassin ayat 72 hingga 83 dan Surah Ar-Rahman ayat 21 hingga 60 adalah ayat penerang hati dan sesuai untuk diamalkan oleh pelajar-pelajar atau anak-anak yang bersekolah.

- Surah Al-Waqiah ayat 36 hingga 74 untuk murah rezeki dari segi kesihatan, kewangan dan harta kekayaan.

_________________
PaHit AkaN MaNiS aKhirNya.....
Back to top Go down
View user profile
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Tue 14 Jul 2009, 10:37 am

PENYAKIT ROHANI (SPRITUAL ILLNESS)- Surah dan ayat-ayat Al-Quran ini bukan sahaja dapat mengubati sakit-sakit fizikal (seperti kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, kidney failure, saluran darah tersumbat) malahan ianya lebih berkesan mengubati penyakit-penyakit rohani yang disebabkan oleh jin, syaitan dan iblis (seperti ilmu sihir, saka dan racun santau).

Sebagai contoh:

- Surah Al-Baqarah ayat 1 hingga 25, ayat 44 hingga 55, ayat 85 hingga 95, ayat 103 hingga 203, ayat 165 hingga 186 dan ayat 244 hingga 255 adalah ayat penawar kepada sakit-sakit gangguan yang disebabkan oleh sihir manusia melalui jin, iblis dan syaitan.

- Surah Asy Syuaraa' ayat 95 hingga 118, Surah Arrad ayat 30 hingga 34, Surah Fussilat ayat 25 hingga 44, Surah Furqaan ayat 61 hingga 77, Al-Mukminun ayat 105 hingga 118, dan ayat-ayat di dalam Surah Taha, A'raaf, Hud, Surah Al-Hasyr, Surah Al-Ghaasyiyah dan Surah Asy Syura sungguh berkesan dibaca untuk mengeluarkan jin, benda-benda halus atau racun-racun perbuatan ilmu sihir atau santau dari badan manusia.

- Surah Muhammad ayat 21 hingga 32 dan Surah Taha ayat 120 hingga 135 adalah ayat "penyejuk" iaitu penawar kepada orang yang panas baran dan untuk mententeramkan jiwa, fikiran dan hati. Sekiranya hati rasa resah dan gelisah atau "moody" tanpa sebab, dengan mengamalkan ayat-ayat ini dapat mententeramkan jiwa dan hati

_________________
PaHit AkaN MaNiS aKhirNya.....
Back to top Go down
View user profile
lina_nuar
Enterpreneur
Enterpreneur


Number of posts: 5147
Age: 44
Location: Klang,Port Klang,Shah Alam,Nilai
Registration date: 10/04/2009

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Tue 14 Jul 2009, 10:45 am

ERMMM.. byk info akak dapat kat PRC ni.. bagus...bagus..
Back to top Go down
View user profile http://www.linanuar2order.portalniaga.com
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Tue 14 Jul 2009, 11:32 am

lina_nuar wrote:
ERMMM.. byk info akak dapat kat PRC ni.. bagus...bagus..

sama2 le kite share
apa yg kite tau kan kak...

_________________
PaHit AkaN MaNiS aKhirNya.....
Back to top Go down
View user profile
lina_nuar
Enterpreneur
Enterpreneur


Number of posts: 5147
Age: 44
Location: Klang,Port Klang,Shah Alam,Nilai
Registration date: 10/04/2009

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Tue 14 Jul 2009, 11:37 am

betul betul betul.... hoorey!!
Back to top Go down
View user profile http://www.linanuar2order.portalniaga.com
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Wed 15 Jul 2009, 6:32 pm

Surah al-Alaq berakhir dengan perintah sujud. Kenapa ? Apakah kesannya?



“Sekali-kali TIDAK ! Janganlah kamu patuh kepadanya (jalan kejahatan), dan SUJUDlah serta dekatkanlah dirimu (kepada Allah)." - (Al-Alaq - wahyu pertama : 19)

Bukan kah ketika sujud bahagian yang paling rendah iaitu prefrontal cortex (ubun-ubun), bahagian itulah menjadi paling rendah, menjadi dahi yang mencecah bumi? Dengan kedudukan jantung yang lebih tinggi bukankah itu memaksa darah ke bahagian tersebut lantas membaiki, mengaktifkan bahagian tersebut? Hasilnya mukmin boleh membuat keputusan yang lebih bijak, boleh berfikir mana yang baik dan buruk, boleh mencegah dari kemungkaran.

Segala puji bagi Allah yang menurunkan al-Quran, tiada sedikitpun keraguan walau satu perkataan sekalipun, nescaya akan ada mukjizat buat manusia.

_________________
PaHit AkaN MaNiS aKhirNya.....
Back to top Go down
View user profile
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Mon 24 Aug 2009, 2:16 pm

Surah Al-Kautsar

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah
dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripadabatu
permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih m ani s daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada
susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w.
kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang
dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t.
makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher,
Insya'allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air
mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan
Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk
ketika menunaikan solat.

7) Jika orang ter ani aya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah
s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah
tetapi dizalimi.

_________________
PaHit AkaN MaNiS aKhirNya.....
Back to top Go down
View user profile
bandot
Super Senior
Super Senior


Number of posts: 511
Age: 64
Registration date: 28/08/2009

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sun 30 Aug 2009, 7:14 am

najz wrote:
Ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan

Untuk elak suami/isteri dan anak2 bergaduh Surah Al Baqarah - Ayat 102
Anak2 pandai belajar Surah Al Anbiyaa'- Ayat 79
Anak2 lembut hati/ elak panas baran Surah Al Anbiyaa - Ayat 69,
Surah Al Hasyr - Ayat 22-24
Anak2 malas sekolah Surah Toha ayat 1-5
Supaya Suami tak kawin lain Surah Toha - Ayat 39 - mula dari tanda Jim kecil
Ayat pendinding Ayat akhir surah At Taubah
Bg anak2 yg suka keluar malam Surah Ar Ruum Ayat 31. Baca 33x
Untuk jadi pendinding rumah Surah Al BAqarah dibaca & tiup pd air , dan spray keliling rumah .

tp sekirenye laki atau bini kahwin lain allah pun berfirman dalam surah At Tahrim ayat 5 ....

[5]
Boleh jadi, jika Nabi menceraikan kamu, Tuhannya akan menggantikan baginya isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu, - yang menurut perintah, yang ikhlas imannya, yang taat, yang bertaubat, yang tetap beribadat, yang berpuasa, - (meliputi) yang janda dan yang anak dara.

amalkan la sabagai doa ...
insyallah allah akan mengantikan dgn yg lebih baik dr yg lalu ...
Back to top Go down
View user profile
bandot
Super Senior
Super Senior


Number of posts: 511
Age: 64
Registration date: 28/08/2009

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sun 30 Aug 2009, 7:37 am

al-abid wrote:
salam....
mmmmm...ade problem sikit la....
kawen dah setahun tapi masih belum dikurniakan zuriat....
dah pegi brubat merata2....
tapi rezki x
sesape yg ade petua atau ayat yang saye boleh amalkan, kalau leh,kongsi2 la ngan saye..........

rase nye elok klu dapat bace surah mayam ..
sbb d awal sarah tu ade dailog anatara allah swt dgn nabi zakaria, yg mana zakaria ni dah tua tp tk dapat anak lg ..
lalu allah makbulkan dia dapat anak pd usia yg lanjut ..
dalam usia lebih kurang 90 tnn ( ngikut riwayat )

yg pasti ..
dalam kite nak berjimak tuh ...
amalkan doa nabi ibrahim..
sbb nabi ibrahim ni pun dapat anak pd usia yg lewat juge ... dalam 46 thn.

doanye pendek je ...
dalam surah as sofaat ayat 100,

robbi habli minas solihin..

maksudnye...
ya allah beri la aku anak yg soleh ..

sbb tu nabi ibrahim di kurniakan anak yg soleh,

dari siti hajar datang nabi ismail
n dari sati sarah datang nabi ishak ..

doa saya semoga saudara dapat zuriat yg baik2
Back to top Go down
View user profile
papamia
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 4415
Age: 48
Registration date: 16/08/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Sun 06 Sep 2009, 7:31 am

hope tidak terlambat utk al-abid...
tak perasan plak...

cuba amalkan doa ini,
setiap kali habis solat. sebelum tido dan baru bangun tido...

Bismillahirrohmanirrahim..

Allahumma inni a'uzubika min zawaali... niqmatika wa tahwuli... a'fiyatika wa fuja-ati... niqmatika wa jami'i sakhatika...


Wahai Allah..! aku berlindung dengan Mu dari kehilangan nikmat yang telah Engkau berikan, dari menurunnya kesihatan, dari siksaan yang mendadak dan dari setiap kemarahan Mu...

dan kemudian sambung...

Rabbana tazarrani fardann waanta hairulwarriissin. Rabba habbli minladunka zurroiyatu toiyibatu. Innaka samiruddoa'i...


Ya Tuhan ku, janganlah Engkau biarkan daku hidup sendirian dan Engkau adalah sebaik-baik waris. Tuhan ku, berilah daku dari sisi Mu seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau maha pendengar doa.

sambung penutup

Rabbana attina fiddunnya hasanah... wafilahirati hasanah... wakina azabannar... wasallahu'ala saidinna Muhammad wa'alaalihi wasahbihi wasalam... walhamdulillahi rabbil'alamin.


amin... pleaaaaaase... pleaaaaaase... pleaaaaaase...
Back to top Go down
View user profile
bandot
Super Senior
Super Senior


Number of posts: 511
Age: 64
Registration date: 28/08/2009

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Mon 07 Sep 2009, 7:32 am

papamia wrote:
hope tidak terlambat utk al-abid...
tak perasan plak...

cuba amalkan doa ini,
setiap kali habis solat. sebelum tido dan baru bangun tido...

Bismillahirrohmanirrahim..

Allahumma inni a'uzubika min zawaali... niqmatika wa tahwuli... a'fiyatika wa fuja-ati... niqmatika wa jami'i sakhatika...


Wahai Allah..! aku berlindung dengan Mu dari kehilangan nikmat yang telah Engkau berikan, dari menurunnya kesihatan, dari siksaan yang mendadak dan dari setiap kemarahan Mu...

dan kemudian sambung...

Rabbana t[b]azarrani fardann waanta hairulwarriissin. Rabba habbli minladunka zurroiyatu toiyibatu. Innaka samiruddoa'i...
[/b]

Ya Tuhan ku, janganlah Engkau biarkan daku hidup sendirian dan Engkau adalah sebaik-baik waris. Tuhan ku, berilah daku dari sisi Mu seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau maha pendengar doa.

sambung penutup

Rabbana attina fiddunnya hasanah... wafilahirati hasanah... wakina azabannar... wasallahu'ala saidinna Muhammad wa'alaalihi wasahbihi wasalam... walhamdulillahi rabbil'alamin.


amin... pleaaaaaase... pleaaaaaase... pleaaaaaase...

ayat b tu adalah sebahagian dari ayat 89 surah anbiyak ..
yg tazarrani tu hendak lah di sebut tazarnii je n yg hairul tu hendak d sebut hoyrul .. sbb ia adalah huruf ho .. bukan ha

ayat ni ngisahkan permintaan nabi zakaria memohon anak kat allah swt ..
sbb dia tk ade anak lg n allah swt perkenankan permintaannye kat ayat selps tu....


89]
Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakaria, ketika ia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi".
[90]
Maka Kami perkenankan doanya, dan Kami kurniakan kepadanya (anaknya) Yahya, dan Kami perelokkan keadaan isterinya yang mandul, (untuk melahirkan anak) baginya. (Kami limpahkan berbagai ihsan kepada Rasul-rasul itu ialah kerana) sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba dalam mengerjakan kebaikan, dan sentiasa berdoa kepada kami dengan penuh harapan serta gerun takut; dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada Kami.
Back to top Go down
View user profile
papamia
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 4415
Age: 48
Registration date: 16/08/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Wed 09 Sep 2009, 3:26 am

ayat b tu adalah sebahagian dari ayat 89 surah anbiyak ..
yg tazarrani tu hendak lah di sebut tazarnii je n yg hairul tu hendak d sebut hoyrul .. sbb ia adalah huruf ho .. bukan ha


bagus...bagus.. mekasih..

ni lah.. bila kekadang nk terjemah dlm rumi melayu....
mmg lebih baik trus saja membaca di dlm arab...
Back to top Go down
View user profile
bandot
Super Senior
Super Senior


Number of posts: 511
Age: 64
Registration date: 28/08/2009

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Wed 09 Sep 2009, 11:55 pm

papamia wrote:
ayat b tu adalah sebahagian dari ayat 89 surah anbiyak ..
yg tazarrani tu hendak lah di sebut tazarnii je n yg hairul tu hendak d sebut hoyrul .. sbb ia adalah huruf ho .. bukan ha


bagus...bagus.. mekasih..

ni lah.. bila kekadang nk terjemah dlm rumi melayu....
mmg lebih baik trus saja membaca di dlm arab...

bukan ape papa ..
bile melibatkan satu bacaan dr ayat quran ..
ketepatan memang perlu ...

sbb pmbacaan quran ade kesilapan nyata dan kesilapan tersembunyi....

jd nye klu ade sesiape ambik terus dari bacaan rumi tuh ...
d takuti doa nye tk sampai ....
sbb membawa mksud yg lain
Back to top Go down
View user profile
azwin
Mod PR
Mod PR


Number of posts: 6688
Age: 35
Location: Taiping - Perak
Registration date: 05/07/2008

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Mon 14 Sep 2009, 10:38 am

Surah Al-Kautsar

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah
dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripadabatu
permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada
susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w.
kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang
dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.


Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t.
makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher,
Insya'allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air
mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan
Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk
ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah
s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah
tetapi dizalimi.

_________________
PaHit AkaN MaNiS aKhirNya.....
Back to top Go down
View user profile
bandot
Super Senior
Super Senior


Number of posts: 511
Age: 64
Registration date: 28/08/2009

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Tue 15 Sep 2009, 12:45 am

azwin wrote:
Surah Al-Kautsar

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah
dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripadabatu
permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada
susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w.
kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang
dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.


Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t.
makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher,
Insya'allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air
mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan
Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk
ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah
s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah
tetapi dizalimi.

saye ade kakak bisness restoran ...
rase nye lebih 20 thn dia dah jlnkan bisnes restoran ni..
saye tanya dia ape amalan dan rahsia masakan dia ..
kate nye tiap kali dia masak ..
dia mesti bace ayat al kautsar ni ..

n dia pun suruh sye bace juge tiap kali saye masak .....
Back to top Go down
View user profile
atie
Newbie
Newbie


Number of posts: 1
Age: 30
Registration date: 21/04/2010

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Wed 21 Apr 2010, 3:10 pm

syabas.. banyak maklumat berguna untuk saudara kita.
Back to top Go down
View user profile
kedai910
Newbie
Newbie


Number of posts: 23
Age: 44
Location: Kangar
Registration date: 24/05/2010

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Wed 26 May 2010, 7:30 am

Al Waqiah - Untuk murah rezeki, amal selalu, insyaAllah selepas segala ikhtiar dan usaha, anda akan di mudahkan segala urusan
Back to top Go down
View user profile http://cpintrass.com
rohaya
Newbie
Newbie


Number of posts: 2
Age: 55
Location: JB Pelita indah jalan wadihana
Registration date: 06/06/2011

PostSubject: Re: Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan   Mon 06 Jun 2011, 5:33 pm

azwin wrote:
PENYAKIT ROHANI (SPRITUAL ILLNESS)- Surah dan ayat-ayat Al-Quran ini bukan sahaja dapat mengubati sakit-sakit fizikal (seperti kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, kidney failure, saluran darah tersumbat) malahan ianya lebih berkesan mengubati penyakit-penyakit rohani yang disebabkan oleh jin, syaitan dan iblis (seperti ilmu sihir, saka dan racun santau).

Sebagai contoh:

- Surah Al-Baqarah ayat 1 hingga 25, ayat 44 hingga 55, ayat 85 hingga 95, ayat 103 hingga 203, ayat 165 hingga 186 dan ayat 244 hingga 255 adalah ayat penawar kepada sakit-sakit gangguan yang disebabkan oleh sihir manusia melalui jin, iblis dan syaitan.

- Surah Asy Syuaraa' ayat 95 hingga 118, Surah Arrad ayat 30 hingga 34, Surah Fussilat ayat 25 hingga 44, Surah Furqaan ayat 61 hingga 77, Al-Mukminun ayat 105 hingga 118, dan ayat-ayat di dalam Surah Taha, A'raaf, Hud, Surah Al-Hasyr, Surah Al-Ghaasyiyah dan Surah Asy Syura sungguh berkesan dibaca untuk mengeluarkan jin, benda-benda halus atau racun-racun perbuatan ilmu sihir atau santau dari badan manusia.

- Surah Muhammad ayat 21 hingga 32 dan Surah Taha ayat 120 hingga 135 adalah ayat "penyejuk" iaitu penawar kepada orang yang panas baran dan untuk mententeramkan jiwa, fikiran dan hati. Sekiranya hati rasa resah dan gelisah atau "moody" tanpa sebab, dengan mengamalkan ayat-ayat ini dapat mententeramkan jiwa dan hati

jom salam! mekasih.. Alhamdulillah...
Back to top Go down
View user profile
 

Ayat-Ayat Al-Quran Yg Baik Diamalkan

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Pekanrabu :: -
Jump to:  
Free forum | © phpBB | Free forum support | Report an abuse | Create your blog